Как да си успешен предприемач? Пет Златни Съвета от Гари Вайнерчук

По Пътя на Успеха
По Пътя на Успеха
Слушай аудио статията

Гари Вайнерчук, по известен като Гари Ви, е олицетворението на думата предприемач. Той съчетава това да бъде маркетолог, инвеститор, говорител на световно ниво и инфлуенсър. 

Гари работи дълги години в бизнеса на родителите си и през 30-те си години го напуска като не взима никакъв дял от него. Днес Вайнерчук е най-добре познат в дигиталния маркетинг и е известен като пионер в социалните мрежи. Той стои начело на VaynerMedia и VaynerX – компании-гиганти в дигиталния маркетинг. Искате ли да постигнете траен успех? Гари Ве може да ви даде много ценни съвети. В тази статия ще чуете пет от тях.

Но преди това, ако се чудите защо точно Гари Ви може да ви дава съвети, чуйте това.

За пет години, Гари увеличава оборота на семейния си бизнес с вино от 3 милиона на 60 милиона, благодарение на ново по онова време нещо, наречено Интернет.

Неговата сегашна компания, VaynerMedia, е първата дигитална агенция изцяло фокусирана върху рекламата в социалните мрежи. Шест години след основаването ѝ, VaynerMedia вече била наела над 500 души, а към 2019 в нея работят около 1,000!

Не на последно място, Гари е основател на VaynerRSE, която представлява инвеститорски фонд с над 25 милиона долара капитал. Гари е познат като инвеститор в успешни технологични стартиращи компании като Twitter, Tumblr, Medium, Birchbox, Uber и Venmo. 

Въпреки тези успехи, Гари продължава да гради своята империя! 

Личният му бранд избухва по рейтинг до небесата през последните няколко години с Интернет шоуто #AskGaryVee в YouTube. Той е написал три Бест Селъра на Ню Йорк Таймс за бизнес тенденции и маркетинг, а речите му по същите теми са изключително популярни и събират милиони гледания. И тъй като е толкова активен и иновативен в социалните медии, не е изненадващо, че има повече от 8.5 милиона последователи в Инстаграм и близо 3 милиона в YouTube.

Готови ли сте да научите принципите на успеха на Гари Ви? Да започваме!

Принцип на Успеха №1: Бъдете Търпеливи

От момента, в който Гари Ви разбира за Интернет, той осъзнава колко мощен инструмент е това. Гари решава да изпробва изцяло нов подход като сменя маркетинг стратегията на компанията на родителите му за продажба на вино.

Докато всички останали използват пощата, за да изпращат рекламни материали, Гари започва да използва електронните бюлетини. Да, точно тези бюлетини, които сега заливат имейлите ни на дневна база.

Представете си обаче колко иновативно е това за края на 90-те години? През този период никой друг всъщност не смятал, че имейла някога може да замени физическата пощенска кутия по бизнес резултати. Е, гледайки го сега в ретроспекция – тези хора са грешали, а Гари е бил прав. Но неговата иновация не свършва тук. 

Той купува думи в интернет търсачките като “Вино”, “Шардоне”, “Вермут” и т.н. за жълти стотинки. Ако някога сте пускали реклама в Гугъл вероятно знаете, че толкова популярни и генерализирани думи изобщо не струват толкова. Времената били други обаче и поради ниската заинтересованост на останалите рекламодатели, Гари започнал да трупа огромни бизнес резултати като следствие на този ход. И все още, никой не вярвал, че Интернета има потенциала, който днес повечето компании виждат в него.

И какво прави Гари ли? Ами след това стартира влог, наречен Wine Library TV, Интернет шоу, в което той дегустира вина и записва коментарите си на видеозапис, като това шоу било излъчвано в YouTube. 1000 епизода по-късно, шоуто придобило култов статус и Гари Ве получава новия си прякор “човекът на виното в Интернет”. 

От тези времена досега са изминали повече от 20 години. През цялото време Гари казва, че е знаел, че времето му и усилията му ще се изплатят. Иначе защо да го прави? 

Гари вярва в максимата “ търпение на макро ниво, бързина на микро ниво” – или с други думи, човек трябва да работи здраво всеки ден по бизнеса си, но същевременно не трябва да търси голямата печалба още утре. Тук идва търпението и дългосрочния поглед. Според Гари ако един предприемач гледа на печеленето на пари в дългосрочен план, това ще намали неговата уязвимост под ударите на пазара, ще го предпази от изгодните краткосрочни решения и ще подпомогне развитието на неговия майндсет. 

Принцип на Успеха №2: Опознайте силните и слабите си страни

През годините Вайнерчук осъзна добре своите силни и слаби страни. Той говори открито за своето его и как то е добре развито. И в същото време, Гари се държи изключително човешко. В едно интервю той споделя. „Трябва да знаеш кой си. Знам кой съм и играя само по силите си. Причината да съм добър [в това, което правя] е че съм заложил на силните си страни; Аз съм добър комуникатор, работя усилено – това е единственото нещо, което ме прави различен.“

Много хора се опитват да коригират слабите си страни. Например, много биха искали да правят видеа в интернет като способ за развитие на тяхната компания или личен бранд. Истината обаче е, че не на много хора им се отдава да правят видеа. Вместо да прекарваме години обучавайки се как да правим видеа в Интернет, Гари би ни посъветвал да заложим на метода, в който ние сме добри. Например, това може да е писането. В такъв случай, можем да направим велик блог, който всички в нашата индустрия да уважават. 

Ако пък сме добри в говора, но не ни е комфортно да сме пред камера, можем да направим подкаст. Всичко, според Гари, опира до това човек да познава слабите и силните си страни. Останалото е просто работа. Това ни отвежда и на третия принцип на Успеха.

Принцип на Успеха №3: Работи здраво, ама наистина Здраво! 

Хората често наричат Гари Ви гуру в социалните мрежи и мотивационен говорител. Той обаче често изтъква, че не е нито едното, нито другото. Вместо това той е работник – 18-часовите му работни дни го доказват. И ако предприемачите могат да научат едно нещо от него, това е, че вашата работна етика трябва да бъде толкова масивна, колкото мечтите ви.

„Работата винаги е отговорът, което означава, че има само две неща: да работиш усърдно и да работиш умно“, казва Гари. „Днес хората ще измислят милиард идеи, които биха могли да им донесат по 100 милиона долара за период от шест години, но от тези милиарди идеи и стотици хиляди хора, само четирима ще се захванат с изпълнението”.

Работната етика на Гари Ви е материал за отделна аудио статия, но тук важното е едно нещо – ако човек не е доволен от резултатите в бизнеса си, той има само една променлива, която е напълно под негов контрол. 

Не можем да контролираме пазара, нито това дали ще се стовари глобална пандемия, която сериозно да афектира нашия бизнес, но можем да контролираме нашата работна етика. 

С други думи, това колко време ние отделяме, за да работим е пряко свързано с успеха, който нашата компания придобива. А сега се замислете, вие колко време работите по Вашите мечти? Ако числото е под 18ч. на ден, значи сте далеч от Гари Ви и ако промените нещо в тази насока, можете да забележите огромна промяна! 

Принцип на Успеха №4: Учи непрекъснато

Гери Вее не чете книги, не слуша подкасти и не гледа колеги ютубъри или телевизия. Но той учи – постоянно. Как ще попитате? Подобно на много новатори и мислители, той наблюдава човешкото поведение и се адаптира спрямо него.

„Мисля, че една от причините, поради която толкова много други търговци и личности ме наблюдават, е, че аз не преповтарям нещо, което някой друг вече е казал” , казва Гари. „И начинът, по който го правя, е като обръщам внимание само на моята общност и другите човешки същества. Когато отида на летището, това което правя е просто да наблюдавам хората и да гледам какво правят … Аз съм антрополог. Наблюдавам хората. „

Помниш историята с първия бизнес на родителите на Гари, нали? Това, което му е позволило да успее тогава е неговата наблюдателност и способността си да научава къде е вниманието на хората. Гари забелязва, че хората отварят електронните си пощи и са по склонни да разгледат рекламата на вино на компютъра си, отколкото в каталог получен по пощата. 

Това можете да направите и вие, независимо в коя индустрия сте. Наблюдавайте поведението на вашите клиенти. Къде прекарват най-много време? Може би това не е Инстагам, а Фейсбук? Ами ако таргет аудиторията ви е свръхпродуктивна? Тогава вероятно имейлът е най-подходящото място за комуникация с тях. Бъдете наблюдателни и станете бизнес антрополози ни учи четвъртия принцип на успеха на Гари Ви.

Принцип на Успеха №5: Давай стойност на хората около теб и своите клиенти

Ако сте попадали на видеоклиповете на Гари Ви или четете блоговете му, виждате, че той държи на отношението към служителите си. Гари посещава среща след среща, отделя време на хората около него, прегръща ги и им казва, че ги обича и ги цени.

Същото прави и с последователите си. Той дава цялото си съдържание безплатно, защото в крайна сметка това изгражда доверие, репутация и силен бранд. Така ако Гари реши да продаде нещо, той просто може да попита вече запалената аудитория и тя с радост ще купи от него. Очевидно е, че той наистина иска да помогне на други търговци и предприемачи да успеят. 

Същото можете да приложите и вие във вашия бизнес. Създаването на съдържание за социалните мрежи е най-лесният и ефективен начин да изградите аудитория от верни последователи. Единственото, което се изисква от вас е да сте последователни и да пускате съдържание всеки ден, дори и по няколко пъти на ден, независимо от направлението, в което искате да се развивате. 

И така, това бяха петте принципа за успех в бизнеса на Гари Вайнерчук. Ако трябва да ги обобщим, това би звучало така.

Първо опознай силни и слабите си страни. След това започни да работиш усърдно и се учи докато го правиш. Не забравяй да даваш стойност на своите клиенти и, разбира се, играй дългосрочната игра като проявяваш много търпение към резултатите. Това е всичко. Желаем ви успех!

Тази статия е изготвена в сътрудничество със StriveForStyle – първият български уебсайт, събиращ на едно място десетки български марки за твоя твоя стил. Разгледайте StriveForStyle.